1980 släppte Cornelis LP:n Bananer bland annat... tillsammans med två medmusiker: Conny Söderlund (gitarr) och Ove Gustavsson (bas). Skivans lite speciella titel kunde väl kommit från den dåtida moderatledaren Gösta Bohmans uttalande om minskat bistånd till u-länder: "De kan ju bo i plåtskjul och äta bananer". Hur som helst hade jag denna LP bandad på en blandis-kassett, och jag lyssnade ofta på den. Sångerna satte sig, mycket beroende på Cornelis fantastiska timing och bluesiga rytmsinne när det gäller komp och frasering. Textraderna bet sig liksom fast. Skivan är också rätt politisk. Det var ju bland annat folkomröstning för kärnkraften då, och jag förstod att Cornelis förespråkade en långsam avveckling av kärnkraften. Han tar också ställning mot terror-bombare, datasystem-utvecklingen och den svenska skattebjörnen. Det blir rätt spretigt, som ofta var fallet med rebellen Cornelis. Och vad gäller bananerna så varnar han för fascismen (en antipati han bar med sig från barndomen) i The Bananrepublikens sång: "Vi trycker ner arbetarbarnen i skiten/ för det gjorde pappa när pappa var liten." En av Cornelis mest moderna skivor.