MTV

03.01.2016 15:28

När musikvideorna kom på MTV tyckte man att det var helt otroligt att musik kunde kombineras med rörliga bilder på det viset. Effekten blev ju nästan som att se bandet live. Man måste bara titta vad bandet hittade på för att marknadsföra sin musik. U2 åkte 1982 upp till Sälen och spelade in New years day i djupsnö och med skog och fjäll i bakgrunden. Man tyckte att det var snyggt och enormt på något vis. Men det tog inte länge innan hela musikvideobranschen liksom spårade ur. Det blev en ekonomisk kapprustning utan like, och en musikvideo på MTV blev en nödvändighet för att alls räknas in bland band som lyssnades på. Man skulle ha pengar, idéer och kontakter för att vara någon man alls kunde räkna med. Ibland var det videon som försökte sälja musiken och inte tvärtom. Jag tänker till exempel på tekniken bakom Peter Gabriels låt Sledgehammer från 1986. Sett så här i backspegeln kan man lugnt säga att det var musikvideorna och MTV som kom att döda det seriösa intresset för rockmusiken.