Blogg
A-sida: Islands In The Stream
B-sida: Midsummer Nights
Kanske det är ett svaghetstecken att man med åren börjar gnola på gamla countrylåtar? Det var textraden "Sail away with me/ To another world", som bitit sig fast och som fick mig att börja spåna. Resultatet var låten Islands In The Stream med Kenny Rogers och Dolly Parton från 1983. Kenny Rogers var en favorit som mina föräldrar lyssnade på på 80-talet. Och jag måste säga att låten verkligen har en catchig refräng, och att duon sjunger samstämmigt. "Islands in the stream/ That is what we are/ no one in between/ how can we be wrong." Det är fin kärlekslyrik också.
A-sida: Son Of Sam
B-sida: Third Generation Nation/ All This And More
Jag visste inte att Stiv Bators var med och formade bandet Lords Of The New Church tillsammans med Damneds gitarrist Brian James på 80-talet. Jag minns att jag noterade bandet i sin Goth-utstyrsel, men jag lyssnade aldrig på dem. På den här EP:n från 1980 är Bators tillsammans med sitt ursprungsband Dead Boys. Det låter förstås tidig punk. Materialet har säkert bandats live tidigare än -80. Jag gillar det jag hör, rått och oslipat. Mer mot Johnny Thunders and Heartbrakers än Sex Pistols.
A-sida: Döda djur
B-sida: Storstad
Det var något med Döda djur som fick mig att minnas att jag nog hört den låten förut då när det begav sig. Tempot, ackordbytet och någon frasering, kanske: "Men när du glider fram där så elegant/ Så vill jag bara sätta mig och spy/ På er och era drömmar". Så är ju inte heller Döda djur en allför vanlig låttitel. Det är mörkt och desperat, men jag gillar kvinnorösten som framför de här två låtarna. Det låter faktiskt äkta. Bandet var först känt under namnet Usch och kommer från Stockholm. Singeln är från 1981.
A-sida: Marble Station
B-sida: Misguided
När jag var på folkhögskola i Danmark 1984 tror jag att jag frågade om det fanns några danska punkband, och jag tror att jag fick svaret Sods. Bandet bytte namn 1984 till Sort Sol, eller Svart Sol på svenska. Det här är bandets första singel från 1981. Och det här låter definitivt mera svart depp Joy Division, än vad det låter punk. Jag gillar ändå Marble Station. Känns som den är inspelad i en stor, tyst lagerhall i någon liten dansk hamnstad, säg Naestved, en kall och lugn senhöstdag. Eftertänksamt deppigt.
A-sida: Only You
B-sida: Disco Down
Jag gillar det avskalat minimalistiska soundet i a capella-låten Only You. Bandet står bara rakt upp och ner och sjunger. Månne det här var startskottet för den brittiska a capella-boomen som kulminerade tre år senare med The Housemartins Caravan Of Love? Only You låter både tuff och smått romantisk. Killarna är inte enbart välklädda svärmorsdrömmar, utan har street cred, åtminstone i sin video som är filmad i en billig dartbar. Jag hade nästan förpassat Only You till minnets dunklaste vrår, när den av någon anledning kröp fram i ljuset. Och visst, den var ju en hit under det tidiga 80-talet. Singeln kom 1983.
A-sida: Pills
B-sida: Down Down Downtown
Häromdagen skrev Nya Ålands reporter Patrik Dahlblom en krönika om att den sista medlemmen av det kultförklarade glamrockbandet New York Dolls, nämligen David Johansen, hade dött. Bandet som var verksamt på 70-talet ger här ut en singel, i nytryck, från albumet Red Patent Leather (1975). Det var Malcolm McLaren, sedemera manager för Sex Pistols, som försökte få in bandet på topplistorna genom att styra ut dem i tajta röda läderkläder med Sovjetattribut; ett drag som kom att bli nådastöten för bandets karriär. Denna singel är från 1984 och producerad av gitarristen Sylvain Sylvain. Första sidan låter Too Much Monkey Business och andra som någon gammal blues som lagrats för länge i en källare på Downtown Manhattan.
På 70- och 80-talet var den billigaste möjligheten att komma över musik att banda skivor till kassett. Jag köpte mängder av olika kassetter, lånade skivor från olika ställen samt bandade av musik från radion. Många kassetter var billiga och av inte så god kvalitét, andra var dyrare och bättre. Man kunde välja på 60-minuters kassetter och 90. Jag tror också att det existerade 120. De kändaste märkena var TDK, Maxell och Scotch (inte att blanda med Scotch wiskey). Andra märken var BASF, Sony, AGFA och Fuji. Sedan fanns det mindre kända märken av sämre värde, som man också gjorde olyckan att köpa. Det roliga med kassetterna var att man kunde banda över dem om man var missnöjd med det gamla och ville spela in något nytt. Någon gång ångrade man det. Kassetterna spelades och spolades i kassettbandspelare. Jag hade en hel låda full med kassetter, som jag antecknade på vad de innehöll. De allra flesta, om inte alla, har jag sparat, och här ovan ser ni resultatet. Minns inte när kassetterna försvann, men det måste ha varit någon gång under slutet av 90-talet.
A-sida: Salute (A Lot More Livin` To Do)
B-sida: Salute (A Lot More Livin` To Do)
När man hör namnet Gordon Lightfoot tänker man på den kanadensiska killen som hade en hit med den perfekta luffarsången In The Early Morning Rain på 60-talet. Vad kan en sådan övervintrare göra på en singel 1983? På den här not-for-sale-singeln hyllar Gordon Lightfoot livet i en smittande slagdänga, som åtminstone golvar mig för stunden. Man måste våga tro på livet: You`ve got a lot more living to do/ And a lot more loving to. Absolut. Det köper jag rakt av! Och han har skrivit låten själv.
På den tiden man fortfarande sjöng om Jah Rastafari och King Selassie fanns den jamaikanska sångtrion Black Uhuru kvar som den största försvararen av traditionell rootsreggae. På biblioteket i Mariehamn fanns skivan Black Sounds of Freedom, som jag lyssnade så mycket på, att låtarna sitter kvar i ryggmärgen ännu fyrtio år senare. Jag gillar Black Uhurus kännspaka stil, att upprepa vissa fraser i en sång, liksom att göra ett "statement". Texterna är nästan lika rebelliska som Bob Marleys, vars låt Natural Mystic finns med på skivan. Kompet är förstås av yttersta top ranking-klass, med Sly och Robbie på trummor och bas. (Var det månne Slys idé att ta med rymdtrummorna?) Mycket av skivans låtmaterial går tillbaka på en tidigare LP från 1977, som heter Love Crisis. Det här var innan sångerskan "Puma" Jones kom med i gruppen. Det är knepigt att veta var gränsen mellan sid A och B går i en Spotify-version, men jag tror att det var efter den medryckande Eden Out Deh, som jag dansade iväg till infodisken och bad bibbatanterna vända på skivan. Jag vet inte, men kanske det var på grund av de maniska upprepningarna, som jag föll för skivan. "Give me give me give me give me African love/ Lego lego Babylon wickedness." Albumet är från 1981.
A-sida: Bommerlunder/ Opel Gang
B-sida: Armee der Verlierer
Ett av de mest seglivade tyska punkbanden är nog Die Toten Hosen från Dusseldorf. De började 1982 och håller på fortfarande. Man kan väl säga att De döda byxorna missade den första punkvågen, och det hörs nog lite på den här singeln att de inte har urkraften. Det blir lite trallvänligt om en tysk spritsort, samt en (antagligen) "nidvisa" om Opelgänget (jag får själv räkna mig dit), som gör stan osäker. Förlorararmén är jag osäker på vem som är, kanske är det direkörerna och kassörerna, som drar omkring på stan i sina kostymer? Det är lite öldränkt mellaneuropeiskt det hela, men säkert fångade väl gruppen "Zeitgeisten" på sitt sätt. Omdömet man fick någon gång runt -83 på klassresan av de två lokala Berlin-punkarna Wolf och Krauze var att det är bara i Berlin och Hamburg man kan göra punk. Singeln kom 1983.