Blogg
A-sida: Ca plane pour moi
B-sida: Pogo pogo
Denna hitsingel med den belgiska artisten Plastic Bertrand kom ut 1977 och spelades ofta i radion. Jag minns att jag grälade med en äldre ungdom i Geta om ifall detta var punk eller inte. Han sade "ja" och jag sade "nej". Han var ganska så omedgörlig och det slutade med att vi blev ovänner om saken. När jag nu lyssnar på den igen, så står jag kvar vid min tidiga åsikt. Plastic Bertrand kanske ville vara punk, och singeln kom ju i rätt tid, men han lyckas inte. Det är något oskyldigt och snällt över honom, trots att han kört en säkerhetsnål genom en lapp på omslaget till skivan, och färgat håret. Jag har inte hört punk på franska och har svårt att tro att den ens existerade inom den romanska språkgemenskapen på andra sidan engelska kanalen. Rätta mig om jag har fel. Vet inte heller vad låten handlar om, utom att det är något som är: Det är min plan. B-sidan flörtar även den med punken, eftersom Pogo pogo anspelar på det hoppande, "pogoing", som punkarna brukade syssla med framför scenen. Men inte heller det är punk. Plastic Bertrand är alltför mycket ute efter att behaga oss, och det lyckas han bra med, charmig som han är. Men det var aldrig punkarnas stil, tvärtom! Delta gärna i debatten här på sidan: Är den här singeln punk eller inte?
A-sida: Atomic
B-sida: Die young, stay pretty
Singeln kom 1980. Jag minns A-sidans låt från samma år, då jag var i mopedåldern i Geta på Åland, och vi brukade vara på Soltuna café, där det fanns en jukebox, samt flipperspel och pajazzo-pligg för 20-pennare. Vi spelade ofta Atomic på jukeboxen. Gruppen Blondie från New York med den blonda sångerskan Debbie Harry lyckades annars inte imponera på mig särdeles mycket under de här åren. Blondies musik var för mycket åt disco-pop-hållet och jag kunde aldrig se att Blondie skulle vara en del av det nya, av punk-scenen i England, som hade gett återskalv i nya vågen. På den här tiden rev jag sönder mina jeans och nitade ihop dem med lappar som det stod Clash på - bara den här sommaren, då jag körde moppe med gänget i Geta. Blondie var för veka för mig just då. Men singeln Atomic spelade vi ändå, kanske på grund av det svaga utbudet annars i skivboxen. Texten i låten handlar i stort sett om en ung kvinnas drömmar om att vara underbar för en kväll - i stort sett atomisk, om jag inte missuppfattat något. B-sidans låt är en reggaeinspirerad sak om att dö ung och förbli vacker.
A-sida: Ingen dansar
B-sida: Bara ett liv/ You´re so beautiful
Minns A-sidans låt med Stockholmsbandet Alien Beat eftersom den hade en så humoristisk text. Låten handlar helt enkelt om hur svårt det är att vara ett dansband när ingen dansar. Med fin självironi sjunger Sebastian Håkansson om hur bandet försöker med allt (sprayar munnen, färgar håret, klär upp sig) men att ingenting hjälper. Musikaliskt låter det också lite smådeppigt a la Television, men ändå tillräckligt dansant och trallvänligt för att publiken skulle masa sig upp på dansgolvet - och det är just det här som är det roliga och motsägelsefulla i låten - för så sker ju inte! Alien Beat har ett eget sound på den här låten, inte punk, men new wave. Sebastian Håkansson var även skådespelare (i Madicken och G-som i gemenskap).
B-sidan, på den här EP:n från 1981, är inte lika bra. Bara ett liv är en tunn text om att livet inte ska slösas bort på kneg och You`re so beautiful får väl närmast räknas till synpop.
A-sida: Walk on water
B-sida: It is gone
Gruppen T-Shirts från Stockholm släppte singeln med Walk on water 1980, och den låten är det enda jag minns av bandet, kanske för att de medverkade i TV-programmet Bälinge byfest samma år. Man kan se dem som svenska pionjärer för den ska-musik som i likhet med brittiska Selecters Mirror in the bathroom lämpar sig ypperligt för danslystna skinheads att hoppa moonstomp till. Walk on water är en ganska statisk ska-låt, med en piffig gitarrslinga som ligger till grund för backbeatet i trummor och gitarr. Texten jämställer kärlek med att gå på vatten, och det är allt. Bandet släppte året efter en LP som jag fortfarande kommer ihåg namnet på, Mr Swing, sedan blev det tyst om dem. Men som kuriosa för en svensk ska-diggare är det väl svårt att bortse från den här singeln. B-sidans låt hittar jag inte på nätet.
A-sida: Alltid rött, alltid rätt
B-sida: Den nya dansmusiken
Singeln släpptes 1983 och var den första singeln under namnet Imperiet, tidigare Rymdimperiet. Det här var en viktig singel tidsmässigt. På gränsen mellan gitarrock och syntrock, mellan analog kommunikation och dator- kommunikation, visste Thåström vad han skrev om. Redan i Ebba Grön hade han tagit ställning mot totalitär maktkontroll och ett beroende av datorer på frammarsch i låtar som Mental istid och Scheisse (1981). På låten Alltid rött, alltid rätt fullkomligt sprakar han gnistor och stänker svett, när han greppar tag om det enda som har rätt, hjärtat. Det är ett jordnära hjärta som "stinker blod och svett", som tillåter dig att gråta när det gör ont, som leder dig att bli vad som helst du vill bli. Det är också ett trotsigt hjärta som protesterar mot att gå med strömmen, bli kyligt beräknande eller maskinellt: "Det finns inga maskiner/ som får adrenaliner/ att pumpa runt i små droppar/ runt i svettiga droppar." Jag såg Imperiet spela låten på Långholmsfestivalen 1983, samma år som den kom, i Stockholm, och Thåström var en levande inkarnation av vad han sjöng om.
I Den nya dansmusiken tolkar jag in en varning. Rockmusiken utvecklades i början av 80-talet alltmer bort från den direkta musik, som kom från ett instrument eller en röst, som gick rakt ut till publiken via en förstärkare eller en sånganläggning från ett band på en scen till av datorer producerad musik eller musik som kom från en skiva mixad av en DJ på ett diskotek. Thåström uppmanar oss att komma ihåg vem vi är, våra namn - för den nya dansmusiken tågar obevekligen in. Båda låtarna handlar alltså om ett slags mentalt våldtäktsförsök på det bästa och renaste hos människan, själen, hjärtat, identiteten. Thåström är på den här singeln vår goda riddare i kampen mot det ondas makter.
Sida 1: I Lycksele finns ingen hundpsykolog
Sida A: Tip Top
Den här singeln med det Norrlandsbaserade svenska bluesrockbandet Kylans rockorkester släpptes 1981. Låten på första sidan är mera nya vågen-argsint än A-sidans Tip Top, som ironiskt berättar om hur bra allt är i Stockholm för en nyinflyttad ungdom från Norrland. Humor blandas med resignation i låten om hunden som inte har det så bra i glesbygden där ingen professionell hjälp står att finna. Hunden har sina behov av skönhetsvård och god mat samt av en psykolog som den kan prata av sig med, men i Lycksele gäller det att klara sig utan att gnälla eller flytta därifrån. Humor som vapen för att stå ut och peka på samhälleliga missförhållanden och lokala egenheter är något som flitigt använts av band som har något att säga. Jag kommer att tänka på Torsson som var samtida med Kylans eller på Svenne Rubins, som kom senare och som också var från norra Sverige. I Finland finns nu humorgruppen KAJ från Österbotten, som inte är rädda för att kritisera och röra om. Den här singeln med Kylans rockorkester andas mera progg än punk, men det är en upphottad progg får man säga. Även idéen att ge singeln två första sidor är ett roligt mjuk-anarkistiskt drag.
A-sida: Senses working overtime
B-sida: Blame the weather/ Tissue Tigers
Den brittiska popgruppen XTC släppte 1982 singeln med hitlåten Senses working overtime. Jag hörde låten på radion och tyckte om den. Den klatschiga refrängen med "sinnena som jobbar övertid för att hinna ta in allt som händer" biter sig fast och tankarna går till Elvis Costellos eller Squeezes nya vågen-pop. Förut tänkte jag att textens kanske handlade om en stressad affärsman som är tvungen att jobba på extratid varje kväll för att hinna med allt extraarbete som han har. Men låten handlar istället om hur mycket det finns att se och inspireras av runtomkring, dygnet runt, för en betraktare med ett öppet sinne. Texten är kryddad med roliga bilder: "All the world is football-shaped/ It´s just for me to kick in space." I likhet med många pop-texter fångar låten livets glädje och lätthet på ett sätt som inte låter sig störas av orättvisor: "And birds may fall from black skies/ And bullies may give you black eyes/ But to me it`s very, very beautiful."
B-sidans låtar håller inte samma klass som A-sidans.
A-sida: Förord till livet.
B-sida: Tänker på dig.
Singeln kom 1981, just innan LP:n Rika barn leker bäst. Jag minns att jag hörde Förord till livet på Drottninggatan i Stockholm, och låten fastnade. Texten, som är skriven av Johan Johansson, är formulerad som ett tal man kan hålla till ett nyfött barn, och handlar om livets teater. I den teatern är det viktigt att veta vem man är, dvs veta sin plats. Man ska vara "snäll och tacksam och respektabel", så går allting bra. Texten är skriven från ett grodperspektiv och behandlar klassklyftorna i Sverige. Barnet som är född i fel samhällsklass får lära sig reglerna från första början, att veta att det alltid finns de som är högre och mer betydelsefulla än han själv är, så att det inte senare i livet ska bli desillusionerat. Man kan väl säga att texten på sätt och vis är realistisk. Även om Sverige ger sken av att vara ett rättvist samhälle, där alla har likadana chanser att lyckas på sina egna premisser, så finns klassamhället fortfarande där i form av släkt och bakgrund. Den som t.ex. är född i Skärholmens miljonprojekt, bland invandrare och låginkomst- lönetagare, som medlemmarna i KSMB, har andra förutsättningar än ett rikemansbarn från ett villaområde i Lidingö, och det är det som låten berättar om. Ändå måste man försöka se mellan fingrarna med textens ödesmättade syn på en människas möjligheter, för att inte drabbas av uppgivenhet och svartsyn. Det finns undantag och alternativ i hopplösheten, vilket KSMB själva har visat på i sin musik.
B-sidans låt är skriven av Michael Alonzo och handlar om en mans tankar just innan han kastar en handgranat. Mannen befinner sig i en krigszon och är tvungen att göra vad han gör, som hämnd mot någon som gjort människor illa. Den som tänker kan vara en utanförstående iakttagare eller mannen med bomben.
När jag började lyssna aktivt på musik och köpa egna skivor, dvs i skarven mellan sjuttiotalet och åttiotalet, var det vinylskivor som gällde. LP-skivor, eller long play-skivor, gavs ut av skivbolag som hade lanserat en artist, och det var artistens sätt att visa upp sig och sin musik. Det var, och är, inte lätt för en musikartist att få ett skivkontrakt på något skivbolag.
Man måste skicka demo-band, kassetter, till skivbolaget för att de eventuellt ska nappa. (Kassetten, som spelades på en kassettbandspelare, var också lämplig om man ville banda av LP-skivor.) Om skivbolaget tyckte att artisten var något att ha, så kunde lanseringen av en LP föregås av att man gav ut en singel.
Singeln är en liten skiva som innehåller två låtar, en A-sida och en B-sida. Låtarna på singeln är oftast de låtar som räknas bli hitar, dvs storsäljare. LP-skivan spelades på 33 varv på skivspelaren, och singeln var en 45-varvare, dvs snabbare.
Det fanns också maxisinglar, som rymde flera låtar, s.k. EP-skivor. De var också 45-varvare.
En LP-skiva kostade som ny runt 50 mk på den tiden jag handlade dem, och det var mycket pengar. Lyckligtvis fanns det affärer som sålde begagnade skivor i Stockholm, och där kunde man få en bra skiva för ett tre gånger lägre pris. Jag köpte inte alls så mycket singlar, utan mera LP-skivor. Fördelen med LP-skivorna var att det rymdes mycket information på skivomslaget och på innerpåsen, som skivan låg i. Skivorna var som små konstverk. Nackdelen var väl att skivorna var stora att bära med sig och att de kunde få repor som hördes när man spelade dem.
Så i slutet av 80-talet kom CD-skivorna, dvs compact disc. De finns ännu idag. De trängde så småningom undan vinylskivorna som förpassades bort ur affärerna och in i en museiliknande tillvaro på loppmarknader och skivantikvariat, där de blev ett samlingsobjekt för kännare. Bara de verkliga entusiasterna fortsatte att köpa vinyl. CD-skivorna är små. De rymdes i ett litet hårdplastpaket. Det sades i allmänhet då att ljudet var så betydligt mycket bättre och renare på CD-skivorna, i jämförelse med vinylen. Kanske för att det inte hördes något knaster eller några repor. Senare har det sagts att det är ett varmare, naturligare ljud på vinylskivorna. CD-skivorna spelades i CD-spelare, så alla musikdiggare var tvungna att skaffa sig en sådan om de ville fortsätta att lyssna på musik. Jag köpte CD-skivor ganska motvilligt, och skaffade mig CD-spelare, men det var ändå som att vinylskivorna var den riktiga musiken. Nackdelen med CD-skivorna är att plastboxen kan gå sönder, och att de kan börja "lagga" av någon orsak, t.ex. av statisk elektricitet. Det rymdes inte heller lika mycket fakta på dem. Utgivningen av singlarna försvann också.
Nu lever vi i den streamade musikens tidevarv. Musiken behöver inte längre köpas, utan den ligger upplagd på internet. På musiksiten spotify kan vem som helst lyssna på i stort sett all musik, gratis eller för en liten kostnad. Det är en dålig tid för skivbolagen, som märker att skivförsäljningen gått ned. Många laddar även ned musik från nätet i personliga spellistor, som de sedan lyssnar på i iPhones och smarttelefoner. Det har talats om att all musik som ligger på Spotify ska komma att ge något slag av royalties åt artisterna, då de spelas, men ännu är vi inte riktigt där. Den streamade musiken, och den som finns sammanpressad t.ex. i mp3-format, innehåller inte lika mycket teknisk information som den ursprungliga skivbolagsprodukten, och är därför egentligen en väldigt förenklad form av musik. Många musiker säger att musikupplevelsen är en helt annan när man får lyssna på ursprungliga mastertapes som spelats in i studion. Jag kan också tro att vinylskivan har mera att ge av konstnärlig upplevelse än mp3-filen. Men dagens musiklyssnare är kanske inte medvetna om det här, när de skrider fram i sina hörlurar kopplade till You Tube. Vinylskivan har blivit på modet igen, och många talar sig lyriska över dess naturliga sound. Det finns många affärer som säljer begagnade vinylskivor till ett billigt pris. Även CD-skivorna har blivit fruktansvärt billiga. Men musikerna får lida ekonomiskt när de inte kan sälja sin musik på ett rättvist sätt.
Skivan New boots and panties kom 1977 och var Ian Durys första. Hans kompband Blockheads medverkade på de flesta låtarna, men det var ännu inte Ian Dury & The Blockheads. Det var brorsan som köpte den här skivan, men jag lyssnade också ganska mycket på den då på 80-talets början, så varenda spår har bitit sig fast, trots att jag inte har så stor koll på vad texterna handlar om. Även om Ian Dury definitivt räknas till en av pionjärerna inom punkrörelsen i England har hans musik alltid varit väldigt mångsidig, på den här skivan t.ex. i form av rak rock, funk eller kabarémusik. Även som artist är Ian Dury originell. Han klädde sig ofta väldigt konstnärligt, t.ex. i luffarmundering (med basker, snusnäsduk, kavaj, slitna jeans och kängor) och med kajal kring ögonen, och jag tror också att det var han som introducerade säkerhetsnålen i punkmodet. Överlag måste sägas att Ian Dury var en ordkonstnär med en väldig känsla för ords uttryck och valörer, vilket bl.a. märks i låttitlarna Billericay Dickey, Clevor Trever, Plaistow Patricia. Hans ord liksom studsar fram på rytmerna på den här skivan, som avslutas med klassikern Sex&Drugs&Rock&Roll. Utmärkande för Ian Dury är också hans humor och otroliga självironi, som säkert kan ses som typiskt för många brittiska musiker. Ian Durys känsla för rytmer tog honom senare till Jamaica (1981), där ett samarbete med reggaelegenderna Sly&Robbie utmynnade i skivan Lord Upminster. På den skivan finns också låten Spasticus Autisticus, som handlar om det rörelsehinder som en polio i tidig ålder orsakade, och som ledde till att Ian Dury till slut endast kunde ta sig fram på kryckor. Singeln med låten bannlystes av någon orsak på den engelska radion. Ian Dury skrev också hiten Hit me with your rhythm stick 1978.