Blogg

29.03.2021 18:19

Det är första gången någon skickar en gratis promotionskiva till mig, så jag bör känna mig hedrad. Och efter att jag övertygat de åländska tullarna om att innehållet bara är en skiva, så släppte de hem den till min postlåda.

Jag hade höga förväntningar på de 20 artister som ställer sina gamla inspelningar från tidigt 80-tal till förfogande. Banden kommer från "Rockholm", närmare bestämt det näste för egengjord livemusik som trakten kring Katrineholm (sådär en 170 kilometer sydväst om Stockholm), med Vingåker och Flen, utgjorde.

Skivan består av två remixade CD:s. Och jag blir överraskad! Vilken start på skivan. För nästan alla band ritar jag smiley-märken! Här finns energi och spelglädje, ilska, humor och brinnande ambitioner tillräckligt. Påminner om den showcase-kassett med tysk punk vi fick av två punkare på en klassresa till Berlin 1983, fast på svenska (och engelska). Jag önskar jag haft den här skivan då att ge dem, för de frågade efter svensk punk (och kände bara till den finska).

Den här skivan omspänner allt från punk, rak rock, garagerock, depprock, syntrock till mer experimentiell new wave. Mina största favoriter (efter en genomlyssning) är faktiskt det enda utpräglade tjejbandet (om man får säga så), Circus Dolorosa. Sköna, känsliga arr, modiga texter och underbar sångerska. Det låter moget faktiskt! Kan väl annars tro att Zabba å zlå var det K-holm-band som stod närmast kanten för export till Stockholm. Det är mogen punk, man tar ställning i sina texter, det är bra röj. Mina personliga favoriter, efter Circus Dolorosa, är ändå de band som företrädelsevis sjunger på engelska: Horst and the Lions, Djungelpatrullen och Almost. Det är tät, intensiv pubrock. Kommer att tänka på brittiska Johnny Moped när jag hör Djungelpatrullens One Ugly Guy.

Men associationer får jag av denna skiva så att anteckningsblocket inte räcker till. Än låter det Dag Vag (om publikfavoriten Träskets Bröder), än Noice (Gordinis "En på millionen"), och punk-Spice Jones (Suggessions "In absurdum"), än Ebba Grön (Zabba å zlås "Flå KSK")... På skivorna finns även punkröj som varken då eller nu skulle få någon speltid i radion på grund av texterna, såsom låtar av Warzawapakten, Blodbusarna, Wärst och Maximilian Rythm Five. De enda av banden som mig veterligen spelades i radioprogrammet Ny Våg var Blodbusarna.

Jag vill avsluta med två texter av Circus Dolorosa: "Lättar från marken av hettan som stiger/ Men jag faller så lätt av läppar som tiger" (Hettan som stiger) och "Jag har en tistel i min vas/ Den blommar då mitt hjärta gått i kras" (Tistel).

Men vilken guldgruva detta tidsdokument är! Om Rockholm hade så här mycket att komma med - vad var då läget i t.ex. Hudiksvall och Sundsvall? Det återstår att se. För ålänningar intressant kan nämnas att Nicklas Lantz, som är från Flen, var aktivt med i svängen runt det som hände i Rockholm.

27.03.2021 09:56

A-sida: Förlorad

B-sida: A Man Without A Horse

Reeperbahn splittrades 1984, men innan det så hade tydligen diverse medlemmar sina soloprojekt. Den här singeln med basisten Dan Sundqvist kom ut 1982. Och igen är Orup med och producerar, samt på gitarr. Känns som om Orup infiltrerade de flesta svenska rootsrockare vid denna tid i riktning mot allt mer poppigt-funkigt. Och vad ska man säga? Lekfullheten finns definitivt där. Trots att sida A handlar om rädslan att förlora sin älskade så är det inga dystra toner, tvärtom så svänger det i dur, med ett blås som för tankarna just till Orups rocktågslåtar från 90-talet. Lite finns från den grabbiga attityden ("Jag är en man/ Jag gör så gott jag kan/ Du kommer aldrig att förstå/ Lord och Greve och Baron") från Reeperbahns Jag är en man alltså kvar. A Man Without A Horse överraskar mig med sin galna lekfullhet. Det här kan väl kallas västernparodi. Bara en förlorad man - den som har drunknat är inte rädd för att bli blöt - kan tillåta sig att göra något sådant. Kul!

22.03.2021 17:17

Det  var med ett visst intresse som jag läste de finlandssvenska litteratur- föreningarnas tidskrift Presens nummer om låttexter. Numret är så gammalt som från 2016 och damp ned gratis i min brevlåda då.

Det förvånar mig inte att det är traditionella artister som Bowie, Prince och Kent som får varsin helsida med textutdrag från sina sånger. Mest intressant är däremot Hilda Forss essä om den amerikanska jazz- och bluessångerskan Georgia White, som är ny för mig. Redan på 30- talet skrev hon texter som kan tilltala en modern lyssnare av idag. Även Ingrid Saaristos jämförelse mellan Mando Diaos version av Strövtåg i hembygden och originaldikten av Gustaf Fröding var läsvärd, då hon kallar sången för tidernas låt.

Ett mera övergripande perspektiv tar Ann-Marie Forsberg, då hon ser likheter mellan musikklimatet i dagens Finland och gamla medeltida ballader om jungfruns fångenskap i tornet. Det är en jungfru som behöver mycket kärlek för att kunna tycka om sig själv tillräckligt mycket för att våga tycka om andra. Jag kan bara hålla med. Vart har den roliga självironi som fanns i den finska rocken från början av 80- talet tagit vägen idag?

Överlag saknades en djupdykning i låtskrivarhantverket i det här numret av Presens. Men för att ge en belysande bild av vad som utmärker det hade det nog varit nödvändigt med en låtskrivare som intervjuade en annan.

 

 

16.03.2021 19:12

A-sida: Boom boom

B-sida: Halt mich fest ich werd verruckt

Någon som minns de tyska elektronpopparna Trio och deras Da Da Da från 1985? Då var det lite på modet med sådana meningslösa elektroslagdängor. Om jag tror att den här singeln från 1983 ska rädda min dag, så får jag vara begåvad med en hel del naiv optimism. Redan det sexistiska omlaget med en storbystad kvinna som kunde vara Helga från Munchenbryggeriet på Oktoberfest kan skrämma bort den svagaste feminist. Och texten den går i samma anda. Någon stegar in på mitt rum, efter festen, jag ser bara benen, och mitt hjärta går boom boom. Vad kunde man kalla denna genre? Kanske proto-techno? Eller så såddes fröet till den russemusikk fra Norge, som mina elever lyssnar på, just här? 

15.03.2021 16:48

Hörde för ett antal dagar sedan en upprörd ung kvinnlig svensk musiker i TV uttala sig om könskvoteringar på Spotifys spellistor. Listorna gällde sådana man satt samman av country-, blues- och rockmusik ända sedan 50-talet fram till nu, och kvinnan ondgjorde sig över att listorna inte var jämnt fördelade mellan könen, så att det skulle finnas lika många kvinnliga som manliga musiker. Hon tyckte att de ansvariga borde åtgärda problemet. Det här kom jag att reagera lite på, och fundera hur en sådan "drömlista" egentligen kunde vara möjlig, och hur den skulle se ut. Jag kan förstå att kvinnliga yrkesmusiker idag (och då kanske det finns sådana som satsat tid och pengar på en musikalisk utbildning) tycker att de diskrimineras till männens fördel i alla möjliga sammanhang, men hur såg egentligen musikbranchen ut förr?

Tyvärr är min bild av en rockmusiker den av en Johnny Thunders i det tidiga 80-talets New York släpande på sin gitarrcase yttrande orden "I`m born to lose" mellan tänderna. Vad fanns det egentligen för möjligheter alls för en rockmusiker på den tiden? Och är det inte så det ska vara också? Förr var det tillfällena som valde musikerna, nu tycks det vara musikerna som tror att de väljer tillfällena. Man kan väl inte få en realistisk bild av musiken för fyrtio-femtio år sedan om man tror att musikerna då hade möjlighet att bestämma över var spelningarna, pengarna, skivkontrakten, vägen till framgång fanns? Idag kan man producera sin musik digitalt, det kunde man inte då.

Det är väl det som är grejen med konsten överhuvudtaget. Den kan aldrig sättas i förarsätet i den bil som styr marknaden i vårt samhälle. Konsten, liksom musiken, har väl alltid haft det grodperspektivet, att leva i skymundan tills någon upptäcker den. Eller för att citera Leonard Cohen: "We`re ugly/ But we have the music."

13.03.2021 09:37

A-sida: You Better You Bet

B-sida: The Quiet One

Det här är faktiskt en singel från 1981 med tidigare outgivna låtar med The Who. Och jag som trodde att You Better You Bet var äldre än så. 1981 hade jag inte mycket susning om The Who. Det var först några år senare som jag fick upp ögonen för dem. Att lägga på en The Who-singel en vintrig marsmorgon som denna är en verklig energikick. Påfallande få band lät så här runt 1981. Här finns den råa energi och de tydliga beaten som gjorde gruppen så banbrytande. Det låter 70-tal. Det låter till och med Woodstock om det här. Grejen är väl att The Whos varumärke är svårt att kopiera. The Quiet One är en ny låt för mig, men A-sidans låt är ju bättre (en Who-klassiker). Texten i The Quiet One är bra. Det är den tyste betraktaren som får komma till tals. I en tid när tomma tunnor skramlar mest så tar han ett steg tillbaka och säger som följer: "You can listen you won`t hear me/ With your head stuck in the sand/ I ain`t never had time for worlds that don`t rhyme/ My head is in a cloud/ I ain`t quiet - everybody else is too loud" .

08.03.2021 17:37

Efter att jag helt apropå sett en bit av den norska dokumentärfilmen "For vi er gutta" (2019) på Kunskapskanalen förra veckan får jag ta och revidera min allmänna uppfattning om manskörer en aning. För den här norska manskören var något helt annat än jag är van vid. Kom in i programmet då Mannskorets dirigent fått veta att han var döende och i tårar måste läggas in på sjukhus.  Och kören, en samling medelålders (mera åt ålders) män, höll krismöte, sin vana trogen med ölstopet i handen, och beslöt genomföra en kommande konsert på en rockfest, utan sin dirigent. Dokumentärens höjdpunkt var när hela gänget smög sig in i sjukrummet för att tacka av sin dirigent för sista gången, och då man funderade på att sjunga en låt, och efter kort betänketid kom fram till låten "England", för den är ju fin. Och vad händer? Jo, dirigenten höjer armarna i sin säng, och leder gubbarna i en skön version av Billy Braggs kända låt "A New England" från år 1984. Då blev jag både förvånad och imponerad. Och det här var det sista de såg av sin maestro. Efter det här har jag insett att det finns åtminstone en manskör med en stenhård repertoar.

06.03.2021 09:15

A-sida: Kan inte förklara

B-sida: All For The Love Of Rock`n Roll

Mats Ronander är en rockartist som kommit att stå mycket i skymundan, bland annat som kompmusiker, t.ex. för Ulf Lundell. Ändå har han varit en central i den scenska rockscenen alltsedan sjuttiotalet. Jag tycker han förtjänar mera uppskattning än han fått. År 1984 spelade han rockmusikern Tommy Cosmo i Lundells film Sömnen. En man som söker lyckan och meningen med livet när han kommer ned till Stockholm någonstans norrifrån. Jag har gillat Ronanders senare soloskivor. Den här singeln är från 1982. Första spåret är på svenska och en standardrocklåt. Texten behandlar en relation och allt lyfter vid refrängen, precis som det ska vara. Låten förhäver sig inte, kräver och behöver fler genomlyssningar. All For The Love OF Rock`n Roll låter Stones, mer är inte Stones, utan Salen/ Butani. Men knappast någon svensk musiker kunde göra det här bättre än Mats Ronander på den här tiden, och ändå använder han inte sitt munspel.

01.03.2021 17:11


En sak som jag minns med lite nostalgi är de små flexskivor av slattrig plast i ungefär en 33 varvs-singels storlek som ibland droppade in genom postluckan i slutet av sjuttiotalet. Vad jag minns var skivorna ett slags tafatt försök att göra reklam för sin produkt som något skivbolag ägnade sig åt. Jag minns inte hur skivorna slogs in eller hur man bar sig åt för att beställa mera musik av skivbolaget, men jag minns själva skivan, som man kunde lägga direkt på skivtallriken och spela. Skivorna var så sköra att man var rädd för att de skulle gå sönder eller annars att man skulle förstöra stiftet på skivspelaren på dem. Gott musikminne som jag har, så kommer jag speciellt ihåg en låt, som var ganska häftig. Det var Leader of the pack med The Shangri-las från 1965. Den introducerades med orden "Och nu ska vi åka motorcykel..." Kanske var det Ulf Elfving som var presentatör. Minns inte. Undrar bara varför ingen kan skicka oss dessa slattriga singlar med korta musiksnuttar av populära låtar idag också.

27.02.2021 08:59

A-sida: Messin`With My Guy

B-sida: Lovelight

Känner lite oro för den här singeln när jag ser att förutom sångerskan Cia Berg (med musikprogrammet Bagen i TV 84-85) även Orup är med på sång och gitarr. Har aldrig gillat Orups dansanta gladpop, så jag misstänker att den här singeln blir mest lite marmelad på smörgåsen. Och rätt har jag. De engelska låtarna lyfter inte, trots blås och försök till exotiska rytmkryddor. Det blir mest poserande, typ: Don`t messing with my guy... Okej, nej. Det ska jag inte. Ingen risk. Och det var väl mest det jag tyckte om Cia i rutan också: något vackert att titta på, men utan någon substans. Det hjälper inte att singeln, från 1983, är producerad av Dan Sundqvist från Reeperbahn.

<< 42 | 43 | 44 | 45 | 46 >>