Blogg

05.05.2022 08:12

A-sida: Inga pengar, ingen mat

B-sida: Ett steg närmare

Skanstull var ett roligt upp-tempo-band, som helst spelade ska-pop. Men på den här singeln är det närmare pop. Texterna är realistiska, handlar om betalningsbekymmer i Inga pengar, ingen mat och vad man ska göra av livet när ingenting riktigt fungerar i Ett steg närmare. Konkreta problem när man levde som musiker i 80-talets Stockholm. Jag minns att jag alltid tänkte på bandet när jag gick i Stockholm och kom till Skanstullsbron i slutet av Södermalm. Men jag gick aldrig över den bron. Ett tecken på att Skanstull var ett av de första ska-banden i Sverige var att de lyckades få med sig Dotun "Duken" Adebayo på toast på den här singeln. Singeln är från 1980.

02.05.2022 08:45

Jag såg Hurriganes från 1974 live på TV igår. Tyckte det lät osammanhängande speciellt med Albert Järvinens egotrippar på gitarren. När jag lyssnar på Ultimatum live på Pub Bastun från 1983 är det anmärkningsvärt hur tajt allt är. Allt sitter där det ska! Det är larmigt och stökigt, som det ska vara i den pubmiljön. Det är själfullt! Hörde någon rockjournalist säga att hon hade hört så många finska punkband vid den här tiden, men att de alla lät likadant, och att man tappade sugen på dem. Men att Ultimatum var ett undantag. Vi i Ultimatum blandade punk, reggae, ska med låtar med inslag av ballad. Visst var det ju punk i ordets rätta bemärkelse, och i den kategorin var vi ju ensamma på Åland vid den här tiden, för det var ingen som kom upp med en liknande repertoar. Texterna och attityden är punk. Att göra en punkcover på Små grodorna ligger bara i tidens smak. Låten Stjärnfall får sin premiärspelning här, andra Ultimatumklassiker som Vi här på Åland är inte med. Tycker att jag kunde bidra med mitt saxofonspel som ligger som en extra dimension i soundet. Stefans texter hörs bra, och det är huvudsaken. Imponerande vilka slingor han lyckades spela på strängarna vid den här tiden. Visste inte när han hade tid att träna in det. Bjarne är en suverän trummis och Mats hänger med. Denna skiva får räknas som en raritet i undergroundskretsarna på Åland, och finns bara i ett fåtal ex.

26.04.2022 09:46

A-sida: Tour de France (remixed)

B-sida: Tour de France

Singeln Tour de France från år 1983 är en skiva som den tyska elektropopgruppen Kraftwerk inte kunde ha ogjord. Idéen är ju hur genialisk som helst i deras ögon. Man lägger på syntarna, flämtar lite och räknar upp hur cykelloppet Tour de France går. Som en fransk version av Fahr, fahr, fahr auf die Autobahn. Så speciellt originellt är det väl inte om man ser vad industrirockarna gjort förut. Mindre sång på denna skiva, och mer överlåts till maskinerna. Helt i Kraftwerks anda.

25.04.2022 12:17

På omslaget ser vi en djungelscen. Och visst kan denna LP definieras som något slag av primitiv djungelmusik, åtminstone vad rytmerna anbelangar. Jag försöker följa med i den sparsmakade lyriken på skivkonvolutet. Texterna är sådana som vill spränga gränser och peka framåt. De är modernistiska, som något från Henry Parlands tjugotalspoesi. Uttrycker en livshållning. Och sådan har ju alltid Kai Martin varit. Mera avantgarde än anarki. Favoriter på första sidan är "Sätt segel" och "De Nakna och Älskade". Den senare handlar säkert om Kai Martins själsfränder. De som väller fram och som "letar efter gåtor". Var det för fem år sedan, hade de kanske letat efter sanningen istället! Favoriter på andra sidan: "Det Förbjuda Landet", och framför allt "Jeriko". "Jag skakar, skakar/ av oro, av själ - / kraft och ursinne/ Jag vägrar, / ingen tilltro, / svek - etsat/ i mitt starka minne." Och Jerikos murar de ska rasa! Jag slås av hur mycket Gomer Explensch saxofonspel färgar Kai Martin & Sticks sound. Simmarna släpptes 1983.

20.04.2022 09:16

A-sida: Sweet Home Chicago

B-sida: Jailhouse rock

Det roliga med Blues Brothers var att de rockade på som om ingenting skulle ha hänt sedan 50-talet. Och de rockar bra. På det här sättet liknar de figurerna i Aki Kaurismäkis filmer. Den här singeln är från 1980. Tematiskt anknyter den till filmen Blues Brothers från samma år, i och med att bröderna blir frisläppta från ett fängelse i Chicago. Jag vill nästan påstå att Blues Brothers version av Jailhouse rock är bättre än Elvis från femtiotalet. Det skojiga med Blues Brothers är ju också att gnuttan självironi som finns med är så stor att den kan fylla oceaner.

18.04.2022 09:25

I tider av Anastasia, Beyonce, Rihanna, Adele och Destiny Child... Jag behöver fighting music. Jag hittade The Clashs två första album: The Clash (1977) och Give ´Em Enough Rope (1978) på Universitetsgatan i Åbo, som för övrigt är stans bästa gata för begagnad musik. The Clash är fighting music. Om Sex Pistols kanske är mera punk, så är Clash mera fokuserade. Jag kämpar för min fru, som fått en cancerdiagnos nu i vår. Jag lyssnar på låtarna I Fought The Law och Tommy Gun, och jag identifierar mig med dem. Och jag kommer att fortsätta kämpa hela mitt liv!

13.04.2022 07:03

A-sida: Wankers

B-sida: Naturens under

Dansdepartementet representerar den lite mörka och maniska musiken. Jag försöker lista ut vad de sjunger om. Det finns ilska och desperation i sångerna. Antagligen handlar det om någon som är såld på vad businessmännen bjuder oss i den första låten. I Naturens under är jag inte så säker. Det är tung musik, men ändå dansant, så som bandets namn förtäljer. Dansdepartementet var rätt unika i sitt slag i Sverige vid den här tiden. Det är något lite på gränsen till poserande i bandets helhetsuttryck, men ändå vill jag slå ett slag för att viljan hos Syrén och pojkarna är god. Singeln är från 1985.

11.04.2022 10:54

På 80-talet slog en slags sliskig popsoul med frustande saxofonsolon igenom, samtidigt som mjukpornografiska dokumentärprogram blev rumsrena i TV. Det kändes som att det var liksom en programförklaring från TV-bolagen, att nu skulle den mer direkta sjuttiotalssynden ersättas med en mera frekvent och upputsad åttiotalsdito. Återklanger från den musik som fick representera denna perspektivförskjutning tycker jag mig finna i åttiotalsklassikern Careless Whisper av George Michael från år 1984. Lyssna speciellt på saxofonerna i introt. Mer brutalt utsätts vi idag för denna osmakliga musak när vi är tvungna att sitta i telefonkö, hos läkaren eller banken till exempel. Jag hade mycket hellre lyssnat på en klassisk pianokonsert då.

08.04.2022 07:27

A-sida: Sommar i natt

B-sida: Sommar i natt

Det gör lika ont att lyssna på Lili & Sussie som att lyssna på dansbandsmusik. Ännu värre hade resultatet säkert varit om inte Niklas Strömstedt varit med och styrt upp det hela. Han har både varit med och skrivit låten, samt producerat skivan. Låten är ett prov svensk helyllesommarnattskvällsromantik. " Sommar ikväll/ jag vill älska ikväll..." och så vidare. Här släpps alla känslor loss i sommarnattsidyllen där välklädda människor är på jakt efter varandra. Man undrar vart flickornas finska rötter tog vägen. Det här är så glassigt så man bara vill gå därifrån. Singeln är från -85.

04.04.2022 19:46


Min granne/ som sjunger irländskt sade/ Shane kommer väl inte från Irland/ Han är ju från London

Då trodde jag redan/ att bandet var äkta irländskt/ När jag tändes av Dirty Old Town/ och Rum, Sodomy and the Lash

Men Shane du kommer/ från Limerick/ Och du trivdes aldrig i London/ och fick på nöten när du kom dit/ Och du glömde aldrig/ ditt ursprung/ eller Brendan Behan/ eller IRA

Min kompis gillade dig inte/ från början/ Sade att du bitit örat av någon/ på en punkkonsert i London

En flicka jag kände/ sade att ni var en samling alkisar/ och gick inte och såg er/ på Kåren i Åbo

Men Shane du kommer/ från Limerick/ Och du trivdes aldrig i London/ och fick på nöten när du kom dit/ Och du glömde aldrig/ ditt ursprung/ eller Brendan Behan/ eller IRA

Och nu är du äntligen på TV/ och allt blir lika klart för mig/ som att Pogue Mahone/ betyder Kiss My Ass

Och Crock of Gold/ ger dig upprättelse i mina ögon/ Irländsk, som sex år till London/ Dricker med fyllona på gatan

Och Shane du kommer/ från Limerick/ Och du trivdes aldrig i London/ och fick på nöten när du kom dit/ Och du glömde aldrig/ ditt ursprung/ eller Brendan Behan/ eller IRA

Och allt du säger/ det faller på plats och har logik/ Och allt är klart som korvspad/ bakom alla alkoholridåer

Du lever fortfarande/ liksom din mamma och din pappa/ Och har gjort allt helt rätt/ Och har svar på alla frågor

Och Shane du kommer/ från Limerick/ Och du trivdes aldrig i London/ och fick på nöten när du kom dit/ Och du glömde aldrig/ ditt ursprung/ eller Brendan Behan/ eller IRA

(och det var inte du som bet)

<< 20 | 21 | 22 | 23 | 24 >>

Bloggsvar

19.01.2016 10:11
Hej, läser dagligen här på bloggen. Intressantast, förutom de låtar du lägger upp, är gang of four inlägget. Vet inte hur stora dom var "på sin tid" men klart är att låtarna håller än. Tankade häromdagen(innan ditt blogginlägg) ner några låtar på min playlist på spotify. Förövrigt har jag såklart...